Perspectief: over hoofden heen praten
Wat is er mis met de volgende tekst?
‘Sommige kinderen met adhd zijn gevoeliger voor beloning dan de meeste kinderen. Je kunt ze bijvoorbeeld extra blij maken met een sticker als ze een opdracht goed gemaakt hebben.’ Lees verder “Perspectief: over hoofden heen praten”
Moeten informatieve teksten leuk zijn?
‘Kinderen zijn vanaf hun babytijd gewend aan volwassenen die bezorgd vragen of ze het wel leuk hebben’, schrijft Aleid Truijens in een column in de Volkskrant. Ik zie die focus op ‘leuk’ terug in informatieve teksten voor kinderen, en in tv-programma’s. De vorm gaat dan soms boven de inhoud. Lees verder “Moeten informatieve teksten leuk zijn?”
Verhalend-informatief: geen gemakkelijk genre
Moeten er meer verhalend-informatieve kinderboeken geschreven worden? Ja. Kinderen houden van verhalen. Ze zijn gewend aan de verhaalstructuur, zoals ik schreef in een eerder blog. En volgens de Leidse pedagoog Paul van den Broek blijven verhalende teksten ook beter hangen bij kinderen dan informatieve teksten.
Maar hoe maak je een goede mix van verhaal en informatie? Lees verder “Verhalend-informatief: geen gemakkelijk genre”
Teksten over nare dingen
Soms ontkom je er niet aan kinderen te vertellen over verschrikkelijke dingen die in de wereld gebeuren. Ze horen het van anderen, ze zien het op tv. Maar hoe vertel je het dan, in de klas, op tv of op papier?
Lees verder “Teksten over nare dingen”
Informatieve tekst voor kinderen: van start
Aanstekelijk schrijven gaat een stuk gemakkelijker als je enthousiast bent over het onderwerp. Maar je kunt ook té enthousiast zijn … Lees verder “Informatieve tekst voor kinderen: van start”
De eerste zin in teksten voor kinderen
Bij een roman is de eerste zin cruciaal. Geldt dat ook voor een informatief kinderboek? De eerste zin moet in elk geval nieuwsgierigheid opwekken. Hoe doen tekstschrijvers voor kinderen dat? Ik ga op onderzoek uit en bekijk de beginzinnen in zes informatieve boeken over de ruimte. Lees verder “De eerste zin in teksten voor kinderen”
Woordenboeken voor kinderen (en tekstschrijvers)
Ik stuitte op een interessante blog uit 2010 op Frankwatching, getiteld Dood van het woordenboek. Blogger Sander Duivestein schrijft daarin dat hij het nogal verontrustend vindt dat achtstegroepers niet weten hoe een woordenboek werkt. En er zijn nog wel speciale woordenboeken voor kinderen. Lees verder “Woordenboeken voor kinderen (en tekstschrijvers)”
Vertelperspectief: Tommie is gewoon het leukst
Ik ga naar het ziekenhuis, jij gaat naar het ziekenhuis of Tommie gaat naar het ziekenhuis. Welk vertelperspectief werkt het beste in medische voorlichtingsteksten voor kinderen? Dat onderzocht Rian Prinsen voor het Beatrix Kinderziekenhuis in Groningen. Lees verder “Vertelperspectief: Tommie is gewoon het leukst”
Fictionele droom in non-fictie
‘We lezen de eerste paar woorden (…) en plotseling merken we dat we geen woorden op een bladzij zien, maar een trein die door Rusland reist, een oude huilende Italiaan of een boerderij in de regen.’ Lees verder “Fictionele droom in non-fictie”
Darwin voor kinderen
Hoe zou jij het woord ‘aanpassing’ (als in Darwins ‘aangepast aan de omgeving’) in één regel omschrijven in een tekst voor een 8-jarige? Ik kom het woord tegen in een serie boekjes over camouflage waarvan ik de eindredactie doe. Ik worstel ermee. Hoe maak je Darwin toegankelijk voor kinderen? Lees verder “Darwin voor kinderen”