Sluit aan bij de leefwereld van kinderen en kies daaruit je voorbeelden. Heel vanzelfsprekend als je schrijft voor kinderen. Een gedicht dat zo’n kinderperspectief prachtig illustreert, is Napoleon van Miroslav Holub.
Napoleon
Kinderen, wanneer werd
Napoleon Bonaparte geboren,
vraagt de leraar.
Duizend jaar geleden, zeggen de kinderen.
Honderd jaar geleden, zeggen de kinderen.
Een jaar geleden, zeggen de kinderen.
Niemand weet het.
Kinderen, wat heeft
Napoleon Bonaparte gedaan,
vraagt de leraar.
Een oorlog gewonnen, zeggen de kinderen.
Een oorlog verloren, zeggen de kinderen.
Niemand weet het.
Onze slager had een hond,
zegt Franti’sek,
hij heette Napoleon.
De slager sloeg hem en de hond stierf
van de honger,
een jaar geleden.
Alle kinderen zijn nu verdrietig
om Napoleon.
Miroslav Holub (1923-1998) was een Tsjechische dichter en natuurwetenschapper. In 2008 verscheen er voor het eerst een bloemlezing van hem in het Nederlands: De geboorte van Sisyphus, vertaald door Jana Beranová.
Wout zegt
Inderdaad, een mooi voorbeeld hoe je kunt aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. En als ik daar wat op door broed, denk ik:’Het is ook een prachtig voorbeeld van hoe je als tekstschrijver kunt aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Als je wilt dat je beoogde lezer ook echt leest, moet hij of zij zich kunnen verbinden met de tekst. Door het onderwerp of door je insteek.
Groeten Wout Sorgdrager