‘Kinderen zijn vanaf hun babytijd gewend aan volwassenen die bezorgd vragen of ze het wel leuk hebben’, schrijft Aleid Truijens in een column in de Volkskrant. Ik zie die focus op ‘leuk’ terug in informatieve teksten voor kinderen, en in tv-programma’s. De vorm gaat dan soms boven de inhoud.
Te bezorgd
Ik las een prentenboek over de Eerste Wereldoorlog, voor kinderen vanaf 7 jaar, verteld vanuit het perspectief van een hond, kat, koe, ezel en duif. Deze dieren ‘stellen zich voor hoe het leven eruitzag op het land, op de zee en in de lucht.’ En dan zie je op een van de kijkplaten een koe en een paard aan een parachute naar beneden zweven. Het zijn prachtige tekeningen, maar mij bekroop het gevoel dat de makers té bezorgd waren over de vraag of de kinderen het wel een ‘leuk’ onderwerp zouden vinden, die Eerste Wereldoorlog.
Anekdotische informatie
Hetzelfde gevoel krijg ik bij de ‘historische comedy’ over de Gouden Eeuw, een tv-serie van de NTR. Er wordt goed geacteerd, er zit humor en vaart in, maar de vorm domineert, de focus ligt bij de sketches, de informatie raakt ondergesneeuwd en het blijft anekdotisch. Alsof de makers té bang waren dat de aandacht van de kijkers zou verslappen. Alsof ze de inhoudelijke lat vooral niet te hoog wilden leggen. Dat kan een keuze zijn, natuurlijk.
Inhoud boven vorm
Hoe schrijf je aansprekende informatieve teksten voor kinderen zonder die vanzelfsprekende focus op ‘leuk’? Door uit te gaan van de inhoud. In elk onderwerp vind je interessante aanknopingspunten. Heb je die eenmaal naar boven gehaald, dan kun je ze versterken door een goede vorm te kiezen. Sommige onderwerpen vragen inderdaad om humor, maar ook zonder humor kun je kinderen boeien.
Oorlog met een sketchje
Een mooi voorbeeld vind ik de uitzending van het Klokhuis over de Eerste Wereldoorlog, waarin de jonge soldaat John Gamble een rol speelt. Een eenvoudig en logisch concept: de oorlog krijgt een gezicht door deze soldaat. Het sketchje tussendoor met Saïd en Jonathan legt de link met het dagelijks leven van kinderen. En de ijzersterkte tekst en indringende vertelstijl van presentator Dolores maken het af.
Meer over ‘leuke’ geschiedenisteksten in De historische tegenwoordige tijd, De val van de Muur voor kinderen en Dialoog in non-fictie.
Geef een reactie