Hoe een ijsbeer een walvis vangt

In teksten voor kinderen moet je de informatie vaak sterk vereenvoudigen. Dat betekent dat je niet streeft naar volledigheid en dat je nuances weglaat. Maar ondertussen moet de informatie wel juist zijn en geen verkeerde beelden oproepen.
De volgende zin in een informatief kinderboek riep bij mij een vreemd beeld op: Lees verder “Hoe een ijsbeer een walvis vangt”

De val van de Muur voor kinderen

Ik heb het bewust meegemaakt, de val van de Berlijnse Muur 25 jaar geleden. Het was een sensatie, dat begreep ik wel uit alle tv-beelden. Maar eerlijk gezegd was nooit goed tot me doorgedrongen wat dat nu betekent, zo’n muur dwars door je stad. Dus als het voor mij al vrij abstract is, hoe zou het dan zijn voor kinderen die geboren zijn ná die historische gebeurtenis van 1989? Ik was dan ook niet geschokt toen ik een kind hoorde zeggen: Lees verder “De val van de Muur voor kinderen”

Moeilijke materie? Blijf toegankelijk schrijven

Zwaartekracht, bewegende aardplaten, de waarheid over eb en vloed: het boek Hé aardbewoner van Marc ter Horst bevat stevige kost voor kinderen. Het gaat over enorm grote dingen, de aardkern bijvoorbeeld, over dingen van erg lang geleden – de oerknal – en over dingen waarbij je je moeilijk een voorstelling kunt maken, zoals de afstand tot de maan. Is het dus een ‘moeilijk’ boek?  Lees verder “Moeilijke materie? Blijf toegankelijk schrijven”