Contact maken met de lezer
Ik heb niks tegen moeilijke woorden in teksten voor kinderen, als je ze maar uitlegt. Ik heb ook niks tegen moeilijke inhoud, als je maar toegankelijk schrijft. Over hoe je dat doet, heb ik al heel wat blogs geschreven, maar Lees verder “Contact maken met de lezer”
Hoe een ijsbeer een walvis vangt
In teksten voor kinderen moet je de informatie vaak sterk vereenvoudigen. Dat betekent dat je niet streeft naar volledigheid en dat je nuances weglaat. Maar ondertussen moet de informatie wel juist zijn en geen verkeerde beelden oproepen.
De volgende zin in een informatief kinderboek riep bij mij een vreemd beeld op: Lees verder “Hoe een ijsbeer een walvis vangt”
Leer schrijven als Jan Paul Schutten
Schrijven als Jan Paul Schutten … hoe doe je dat? Recensenten typeren Schuttens schrijfstijl in Het raadsel van alles wat leeft als lichtvoetig, laagdrempelig, gloedvol, humoristisch, relativerend en sprankelend. Maar wat doet deze meervoudig Griffelwinnaar dan precies? Waaruit bestaat zijn lichtvoetige enzovoorts schrijfstijl? Lees verder “Leer schrijven als Jan Paul Schutten”
Verteltechnieken voor variatie in je tekst
Het informatieve kinderboek Hé aardbewoner van Marc ter Horst leert je niet alleen van alles over de aarde, maar ook over schrijven voor kinderen. Al eerder beschreef ik hoe hij moeilijke materie toegankelijk maakt. Hieronder vier voorbeelden van verteltechnieken die Marc uit de kast haalt om variatie aan te brengen in de tekst. Lees verder “Verteltechnieken voor variatie in je tekst”
Voetbalboek of therapeutisch kinderboek?
Kinderen zouden meer interviews met volwassenen moeten lezen. Die gedachte kwam bij me op toen ik het Ajax-kinderjaarboek las. Het is geschreven door Edward van de Vendel, bekroond dichter en schrijver voor kinderen. Lees verder “Voetbalboek of therapeutisch kinderboek?”
De val van de Muur voor kinderen
Ik heb het bewust meegemaakt, de val van de Berlijnse Muur 25 jaar geleden. Het was een sensatie, dat begreep ik wel uit alle tv-beelden. Maar eerlijk gezegd was nooit goed tot me doorgedrongen wat dat nu betekent, zo’n muur dwars door je stad. Dus als het voor mij al vrij abstract is, hoe zou het dan zijn voor kinderen die geboren zijn ná die historische gebeurtenis van 1989? Ik was dan ook niet geschokt toen ik een kind hoorde zeggen: Lees verder “De val van de Muur voor kinderen”
Moeilijke materie? Blijf toegankelijk schrijven
Zwaartekracht, bewegende aardplaten, de waarheid over eb en vloed: het boek Hé aardbewoner van Marc ter Horst bevat stevige kost voor kinderen. Het gaat over enorm grote dingen, de aardkern bijvoorbeeld, over dingen van erg lang geleden – de oerknal – en over dingen waarbij je je moeilijk een voorstelling kunt maken, zoals de afstand tot de maan. Is het dus een ‘moeilijk’ boek? Lees verder “Moeilijke materie? Blijf toegankelijk schrijven”
Research voor fictie en non-fictie
Voor mijn jeugdroman Hoe ik per ongeluk een boek schreef las ik een flinke stapel boeken over fictie schrijven. Niet alleen omdat ik zelf voor het eerst fictie schreef, maar ook omdat Lees verder “Research voor fictie en non-fictie”
Pratende dieren in teksten voor kinderen
Pratende dieren: in fictie voor kinderen is dat heel normaal. En die boekendieren práten niet alleen, ze doen ook mensendingen en hebben menselijke emoties. Lees verder “Pratende dieren in teksten voor kinderen”
Dialoogattributie: niks mis met ‘zei …’
Ik heb al eerder een pleidooi gehouden voor meer dialoog in informatieve teksten voor kinderen. Een dialoog verlevendigt je tekst enorm. Besteed daarbij ook aandacht aan de dialoogattributrie: de manier waarop je de dialogen weergeeft. Lees verder “Dialoogattributie: niks mis met ‘zei …’”